Skrevet af: Martin K. Glarvig, Founder & Data Visionary, Geomatic
Der er mange krav at forholde sig til med GDPR. De kan stort set opsummeres til dogmet ”kunderne ejer deres data” og som med alt andet, man låner, skal man passe rigtig godt på det. Et af databeskyttelsens grundprincipper er princippet om datakvalitet og proportionalitet, som er baggrunden for, at man skal sørge for, at ens data er opdaterede og validerede, og det forklarer jeg nærmere om i dette indlæg.
GDPR stiller ikke kun krav om, at dine kundedata skal indsamles, opbevares og anvendes inden for rammerne af en behandlingshjemmel; du har også pligt til at sørge for, at personoplysninger er.
”korrekte og om nødvendigt ajourførte; der skal tages ethvert rimeligt skridt for at sikre, at personoplysninger, der er urigtige i forhold til de formål, hvortil de behandles, straks slettes eller berigtiges (»rigtighed«)” - GDPR artikel 5, stk. 1, d)
Bestemmelsen stiller krav til datakvaliteten, og det betyder, at du som dataansvarlig for virksomhedens kundedata skal sikre, at jeres kundedata er opdaterede og validerede. Du bør have in mente, at det i forlængelse af kravet om rigtighed også følger, at de registrerede personer har ret til at få persondata korrigeret eller fuldstændiggjort.
Omfanget af indsatsen vil afhænge af oplysningernes karakter, deres anvendelse, indsamlingens pålidelighed og om oplysningerne er nødvendigt for at opnå formålet med behandlingen af kundedata. I bør som virksomhed aktivt tage stilling til, hvor ofte data bør opdateres I jeres nedskrevne databehandlingsprocesser ud fra et nødvendighedsperspektiv.
Nedenfor får du derfor nogle gode generelle, men kronologiske råd til, hvad du og din virksomhed bør have på plads for at have GDPR-opdaterede kundedata:
Når du har styr på ovenstående, sikrer du, at de personoplysninger, du har indsamlet om dine kunder, behandles i overensstemmelse med GDPRs krav til relevans og rigtighed. Den juridiske øvelse skal inkorporere ikke kun de praktiske, men også de forretningsmæssige overvejelser, når opdateringsfrekvenser og løsningen for datavask skal besluttes.
Ovenstående processer kan grundlæggende opsummeres til ”god data management”, og det har flere fordele i forretningen:
Der er alt i alt mange gode grunde til, at du skal få fastlagt jeres politikker og procedurer i forhold til validering og opdatering af jeres kundedata – og er du i tvivl om, hvor slemt det står hos jer, kan du enten lave en lyntest eller bestille en analyse af jeres datakvalitet.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.