Pige som der gør brug af en computer

Tilbage

Vi skal gøre næste generation bedre … (også til at sætte data i spil)

Skrevet af: Martin Midtgaard, Software Developer, Geomatic

Hvis vi i fremtiden skal være endnu bedre til at sætte data i spil, så skal vi også engagere næste generation. Du og jeg, der arbejder med data til dagligt, kan faktisk gøre en forskel. Og måske kræver det mindre, end du tror.

Alle os, der til daglig arbejder med data i forskellige typer af virksomheder, ved godt, at der i fremtiden bliver brug for mange flere med vores typer af kompetencer. Fremtidens digitale medarbejdere kommer imidlertid ikke af sig selv. Computational thinking, hvor komplekse problemer nedbrydes til enkeltdele, der kan løses af en computer, er noget man skal trænes i. Men mange skoleelever præsenteres ikke i så høj grad for dette i den almindelige undervisning. Her kan vi, der arbejder med programmering og data, gøre en stor forskel.

Det er grunden til, at vi i Geomatic sammen med en række andre virksomheder i IT-Branchen er gået med i Coding Class. Coding Class handler om med simple midler at få børn og unge til at blive klar til at agere i den digitale verden, så de kan blive en aktiv del af vores arbejdsstyrke og tage del i fremtidens samfund. Det gør vi ved at lære dem at være kreative og skabende med IT. Og alle os, der arbejder med data, kan let være med.

Eksemplet fra Geomatic

I Geomatic har vi netop samarbejdet med en større gruppe børn fra 6. klassetrin på Sundbyøster skole i København S. På første arbejdsdag introducerede vi eleverne til Geomatic som virksomhed. Vi blev mødt med mange gode spørgsmål om hvad det var for noget data og hvad vi kunne se om dem som person. Derudover også om der var gratis cola hvis man blev programmør :) Samtidig gav vi dem en mission for deres projektarbejde.

På næste besøg havde eleverne forberedt løsningsforslag som papir-prototyper på den mission, vi havde givet dem. Her forklarede hver enkelt gruppe hvordan de havde tænkt sig at løse missionen. De viste tegninger af hvordan de forestillede sig, at deres digitale løsning kunne se ud, når den var færdig. Vi gav så hver enkelt gruppe feedback på deres løsningsforslag med anbefalinger til små ændringer eller fokus på de dele vi synes rigtig godt om. Der var rigtig mange gode idéer fra eleverne.

Sidste gang vi mødtes med eleverne skulle de egentligt have været på virksomhedsbesøg på vores kontor i Sankt Gertruds Stræde, men da alle i Geomatic for tiden arbejder hjemmefra pga. Corona, blev det i stedet til endnu et besøg på skolen. Elevernes prototyper var nu blevet digitaliseret i Scratch, som er et online visuelt programmeringsværktøj. Prototyperne blev præsenteret for os og vi havde igen mulighed for at give feedback. Der var mange flotte løsninger, som eleverne var meget stolte af. De fik feedback på hvordan vi kunne bruge dem i virksomheden, og hvilke udfordringer vi så der også kunne være.

At deltage i sådan noget afspejler sig selvfølgelig ikke her og nu på bundlinjen. Men vi synes, det er vigtigt, at bidrage til, at vi også i fremtiden har børn og unge der er interesseret i programmering og software udvikling. Og i tilgift fik vi så også nogle anderledes og sjove timer sammen – og nogle nye og kreative løsninger på reelle problemer vi har som virksomhed.

Gå ikke glip af de seneste nyheder fra Geomatic!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.


Du er nu tilmeldt nyhedsbrevet!
Oops! Noget gik galt. Prøv igen