Skrevet af: Bodil Groes, Senior Business Consultant, Geomatic
Når en krise rammer, kan man som virksomhed godt få lyst til at agere på den panik eller de følelser, der opstår, når omsætningen daler og både ens egen virksomhed og kunderne måske bliver nødt til at skære i medarbejderstaben og i investeringerne. Men det kan være farligt at lade mavefornemmelsen regere. I dette indlæg forklarer jeg, hvorfor det er altafgørende at være datadrevet i en krisetid.
Covid-19-krisen har taget over og påvirker både vores hverdag og vores forretning. Flere finansielle eksperter spår, at den globale pandemi vil udfordre det globale finansielle marked og derfor også vores økonomi (bl.a. Ib Fredslund Madsen og John Hansen fra Jyske Bank). Ligeledes mener antropolog Christian Groes og psykologiprofessor Svend Brinkmann, at krisen kommer til at påvirke vores adfærd. Det er derfor mere sandsynligt end ikke, at forbrugernes livsprioriteter bliver revurderet, og mange vil søge læ ved deres grundværdier, som det skete under finanskrisen og som generelt sker i krisetider; fokus på det materielle bliver erstattet af de bløde værdier, forbruget falder drastisk, bekymringerne stiger, og vi lever af hyggestunder med venner og familie.
Som følge af den globale pandemi, bliver dine kunders prioriteter og de generelle markedsvilkår igen påvirket, og det er sandsynligt, at vi vil opleve et skift, der strækker sig langt ud i tiden efter coronakrisen. Uanset om det er detail-, restaurations- eller mediebranchen, skal markedet indstille sig på helt nye adfærdsmønstre, udfordringer og behov. Bliver vi i stigende grad mere berøringsangste og isolerede? Og hvad betyder det for vores købeadfærd? Bliver digitale sociale sammenkomster mere almindelige? Bliver udlandsrejser mere sjældne og dyrere og derfor en luksus for de bedre bemidlede? Er det slut med fysiske butikker og skal den nye iPhone kunne teste for virus? Mange virksomheder må tilpasse deres produkter, omstille deres formidling og søge nye måder at nå kunderne på. Om det så skyldes et ønske om at tage ansvar ved at opfordre til social afstand, en tvunget lukning af fysiske butikker eller en digital omstilling.
Hvor kriser ofte er uforudsigelige, er data det modsatte, nemlig en pålidelig konstant. Det afgørende for din virksomheds overlevelsesevne i krisetider er, at I kontinuerligt dyrker, indhenter og behandler data. Jeres forretning er afhængig af et 360 graders kendskab til kunder og marked, når tendenser skifter. Nøglen til et godt kendskab findes i data. Data udgør en af grundstenene til det fundament, der gør jer i stand til at omstille forretningen, og giver den indsigt, der skal til, for at kunne træffe de rigtige beslutninger.
Sådan kan din virksomhed også i krisetid drage fordel af den uvurderlige indsigt, data giver:
Jeg ved fra første hånd, hvilken essentiel rolle kunde-, markeds- og tredjepartsdata spiller, når forretningen skal rustes til svære tider. Min erfaring fra nogle udfordrende år som senior investeringsrådgiver under finanskrisen understreger, hvor vigtige databaserede beslutninger er; når meget andet er usikkert, repræsenterer data en forudsigelighed og en unik indsigt, der bliver mere præcis med tiden, hvis man forstår at udnytte den korrekt. Data gør os beslutningsdygtige, så vi slipper for at skulle stole på vores mavefølelse, når verden bliver vendt på hovedet.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.