Generelle vilkår og betingelser for Geomatics leverancer

Senest opdateret den 7. november 2019

Indhold

1. Generelt

1.1.  Disse Standardvilkår og -betingelser gælder for alle tilbud, salg og leverancer af produkter eller services mellem Geomatic og Kunden (tilsammen kaldt ’parterne’), medmindre andet er aftalt mellem parterne.

 

2. Aftalens varighed

2.1. Fremsendte tilbud er gældende i 30 dage. Accept kan afgives på mail eller ved elektronisk signatur.

2.2. Aftalen starter ved accept af tilbud på leverance og ophører ved endt leverance.                 

2.3. Aftaler om leverancer indgået via mail ophører, når Geomatic har leveret de aftalte produkter eller services, og Kunden ikke har fremlagt eventuel reklamation inden for 14 dage.

 

3. Priser og fakturering

3.1. Kunden betaler for data, ydelser og services som beskrevet i det fremsendte tilbud. Det udfærdigede tilbud er baseret på de produkter eller services accepteret af samt aftalt mellem Parterne.

3.2. Alle priserne er angivet i DKK eller EUR og er ekskl. moms. Betalingsbetingelserne er 21 dage fra faktureringsdatoen.

3.3. Priserne indeksreguleres årligt den 1. januar efter Danmarks Statistiks nettoprisindeks, dog minimum 3 % årligt.

3.4. Geomatic forbeholder sig retten til at opkræve ekstrabetaling i forbindelse med udførelsen af opgaven udover det, der er aftalt, såfremt dette er forårsaget af forsinkelser, fejl eller mangler i Kundens leverede materiale.

3.5. Ved betaling efter forfaldstid forrentes det forfaldne beløb med morarente efter Renteloven fra forfaldsdagen til betaling af det forfaldne beløb sker. Rentesatsen er som angivet i Rentelovens § 5, stk. 1.

3.6. Eventuelle rykkerskrivelser tillægges et gebyr.

3.7. Geomatic er berettiget til at efterfakturere, såfremt de af Geomatic leverede data til Kunden ikke slettes efter aftalens opsigelse eller ophævelse.

3.8. Såfremt Kunden gentagne gange fraviger betaling af de leverede leverancer, forbeholder Geomatic sig retten til at lukke adgangen til Geomatics services samt at annullere yderligere leverancer.

3.9. For rejseaktiviteter faktureres de faktiske omkostninger (fx tog, færge, fly, hotel, forplejning) eller efter statens til enhver tid gældende takster for kørsel i privatbil (bil). Desuden faktureres det faktiske tidsforbrug efter gældende timepris.

3.10. Ved Kundens accept eller ved kontraktindgåelse af fremsendte tilbud faktureres 50 % af det aftalte beløbssum, mens de resterende 50 % forfalder ved levering.

3.11. Såfremt Geomatics leverandør ændrer leverancepriser, hvorefter Geomatic som følge heraf ændrer priser for produkter og ydelser med Kunder, forbeholder Geomatic sig retten til at hæve den aftalte pris for Kunden. Geomatic skal i den forbindelse underrette Kunden samt begrunde prisændringen, således at Kunden har mulighed for eventuelt at opsige aftalen.

4. Forsinkelser og produktændringer

4.1. Er leverancen afhængig af Kundens levering af data, andet materiale eller informationer, og er der fastsat en frist for Kundens leverance, eller skyldes forsinkelsen Kundens forhold i øvrigt, medfører Kundens forsinkelse af leverance uden videre en udsættelse af den frist eller dato, der er aftalt for Geomatics leverance.

4.2. Geomatic er berettiget til at kræve merbetaling for omkostninger, der er forbundet med Kundens senere ændringer af de aftalte produkter eller services.

4.3. Såfremt Geomatics leverandørers ændringer påvirker muligheden for at indhente data på en sådan måde, at disse ændringer forhindrer Geomatic i at opfylde sine forpligtelser i henhold til den aftalte leverance med Kunden, skal Parterne forsøge at finde en mindelig løsning samt bestræbe sig på, at Parternes forpligtelser ikke berøres heraf.

4.4. Såfremt leverandørens ændringer vil påvirke Geomatics mulighed for at levere de aftalte ydelser og services til det aftalte tidspunkt eller ændringerne medfører, at Geomatic ikke kan udbyde det aftalte produkt eller service, vil Kunden modtage en direkte varsling om ændringen samt have en passende frist til eventuel opsigelse af aftalen.

4.5. Påvirker lovgivningsmæssige ændringer gyldigheden af den indgåede aftale, skal Parterne forsøge at genforhandle aftalen for at finde en mindelig løsning og bestræbe sig på, at gøre det på en sådan måde, at Parternes ydelser og services ikke berøres negativt heraf.

 

5. Databehandling

5.1. En databehandleraftale skal indgås for tilfælde, hvor Geomatic agerer som databehandler på vegne af den dataansvarlige kunde.

5.2. Geomatic og Kunden skal overholde den til enhver tid gældende persondataretlige regulering, herunder navnlig:

  • Databeskyttelsesloven (lov 2018-05-23 nr. 502 med senere ændringer);
  • Persondataforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016), når denne får virkning;
  • Markedsføringsloven (bekendtgørelse 2017-06-08 nr. 650 med senere ændringer) for tilfælde, hvor personoplysninger anvendes til markedsføringsformål.
  • Øvrige særlovgivninger for offentlige data

5.3. Øvrige betingelser for databehandling ved CPR-vask

5.3.1. Afbestilling

Ved afbestilling af en allerede booket CPR-vask faktureres et afbestillingsgebyr på kr. 2.500 ekskl. moms.

5.3.2. Udeblivelse eller forsinket levering af data fra Kunde

Såfremt filen til CPR-vask ikke indleveres på det aftalte tidspunkt, således at den kan sendes rettidigt og planmæssigt til vask, vil dette resultere i et gebyr på kr. 5.000 ekskl. moms. Dette gebyr faktureres uagtet, at ingen fil er blevet vasket. Årsagen til dette gebyr er, at datoen for vask blokeres for andre kunder, hvorfor Geomatic vil afvise andre kunder, som måtte ønske at vaske data i det pågældende tidsrum.

5.3.3. Vilkår ved indgåelse af årsaftaler for vask og berigelse

Ved årsaftaleindgåelse er det vigtigt, at det aftalte inddataformat fastlægges således, at alle leveringer af datafiler til vask har samme fil-layout (feltnavne, feltrækkefølge, filformat etc.). Ved ændring i inddataformat vil der blive pålagt ekstraomkostninger efter Geomatics til enhver tid gældende timesatser.

 

6. Vilkår for enkeltopslag på personoplysninger

6.1. Brugerkonti, som er oprettet til Geomatics produkter og løsninger, er personlige og må ikke deles med eller anvendes af andre.

6.2. Oplysninger fra CPR må kun anvendes til forudsatte formål. Det er derfor ikke tilladt at indsamle oplysninger fra CPR medmindre der foreligger et af nedenstående oplistede behandlingsgrundlag:

  • Et specifikt samtykke fra den enkelte person.
  • Formålet med indsamlingen af personoplysningerne skal være lovformeligt samt have et sagligt grundlag.
  • Når videregivelsen er af afgørende betydning, for at sikre en entydig identifikation af den registrerede.
  • Når det kræves af en offentlig myndighed
  • Videregivelsen af oplysninger om personnummer er et naturligt led i den normale drift af virksomheder

 

 

Geomatic fraskriver sig ethvert ansvar for Kundens anvendelse af indsamlede oplysninger fra CPR.

6.2.1. Offentlige myndigheder kan indsamle oplysninger om et personnummer med henblik på en entydig identifikation eller som journalnummer.

 6.2.2. Uanset ovennævnte må der ikke ske offentliggørelse af et personnummer uden et udtrykkeligt samtykke fra den pågældende.

 6.2.3. Herudover henviser Geomatic til Social- og Indenrigsministeriets standardvilkår for dataleverancer fra CPR til private.

6.3. Tinglysningsdata samt historiske teledata må kun benyttes til de efter hhv. pkt. 8.5 og 8.6 angivne formål.

 

7. Brugsret og sletning

7.1. Data dump

7.1.1. Ved levering af offentlige data er kunden berettiget til at benytte dataene i henhold til afsnittet om videregivelse af offentlige data i nærværende Standardvilkår og -betingelser indtil aftalens udløb, hvorefter de rekvirerede offentlige data skal slettes af Kunden. Dette gælder ikke for de tilfælde, hvor Kunden har etableret et kundeforhold baseret på de leverede kontaktoplysninger.

7.1.2. Kunden er altid forpligtet til at holde data ajourført ved indførsel af passende opdateringer eller gentagne leverancer, herunder særligt angående opdateringer af eventuelle beskyttelsesmarkeringer eller frabedelse af markedsføring.

 7.1.3. Erhvervsdrivende er forpligtet til at frasortere personer fra Robinsonlisten til markedsføringsformål, der opdateres en gang i kvartalet. Ved levering af teledata i form af et data dump bør Kunden derfor kun benytte de leverede teledata i det indeværende kvartal.

7.2. Licenser

7.2.1. Kunden er berettiget til at anvende de leverede data inden for den aftalte licensperiode i Hovedaftalen.

7.2.2. Når licensperioden udløber, skal Kunden slette de leverede data, medmindre Kunden på baggrund af de leverede data har etableret et kundeforhold.

7.3. Online-løsninger

7.3.1. Kunden har som en del af onlineløsningerne fået adgang til én eller flere individuelle brugerlicenser.  Kunden har ret til at få adgang via et personligt log-in.

7.4. Vilkår for test af Geomatics data lake

7.4.1. Kunden kan få adgang til Geomatic data lake udelukkende med henblik på testning i maksimalt 4 uger, der kan forlænges, hvis det er nødvendigt, og såfremt det er aftalt mellem Parterne.

7.4.2. Ingen data fra Geomatic’s data lake, der direkte genereres fra testadgangen, eller kombineret med Kundens egne data, kan bruges til Kundens produktionstjenester.

7.4.3. Ved afslutningen af testperioden skal alle data slettes fra Kundens eget system, medmindre denne testperiode erstattes af en gyldig kontrakt. Geomatic er berettiget til at opkræve et honorar for testning, som vil blive modregnet ved en eventuel kontraktindgåelse.

 

8. Videregivelse af offentlige data

8.1. Følgende bestemmelser gælder for alle offentlige data

8.1.1. Videregivelse eller anden behandling af offentlige data, skal ske efter gældende lovgivning; Databeskyttelseslovgivningen (GDPR og Databeskyttelsesloven), Markedsføringsloven og særlovgivninger for offentlige data samt anden relevant lovgivning.

8.1.2. Geomatic og Kunden der modtager de offentlige data, er selvstændigt dataansvarlige, hvorfor Geomatic kan videregive offentlige data på baggrund af en lovlig videregivelseshjemmel, og Kunden kan behandle offentlige data til egne formål på baggrund af en lovlig behandlingshjemmel.

8.1.3. Kunden må anvende offentlige data i internetbaserede services fx via API eller web til; opslag, dataforarbejdning og -behandling, databerigelser samt til udarbejdelse af statistikker og analyser, dataforarbejdning til brug for betjening af kundens egne kunder, samt til markedsoverblik, kommunikation og markedsføring af Kundens egne produkter og ydelser.

8.1.4. Kunden er berettiget til at overlade offentlige data til egen databehandler, der agerer på vegne af Kunden, såfremt det sker inden for rammerne af det aftalte, og det i øvrigt er skriftligt godkendt Parterne imellem.

8.1.5. Kunden må ikke videresælge/videregive offentlige data med henblik på Kundens kunde eller anden tredjeparts anvendelse. Forholdet omfatter enhver form for videredistribution til anvendelse for andre end Kunden samt ved offentliggørelse på hjemmesider. Forholdet gælder ligeledes i tilfælde, hvor offentlige data er blevet eller bliver samkørt med andre persondata.

8.1.6. I tilfælde af at Kunden har etableret et kundeforhold, baseret på kontaktoplysninger fra leverancen mellem Geomatic og Kunden, må disse kontaktoplysninger videregives til tredjemand (Kundens egne kunder).

8.1.7. Publicering af statistikker og analyser, baseret på leverede offentlige data, betragtes ikke som videregivelse eller offentliggørelse, såfremt de pågældende analyser er anonymiserede.

8.2. Særligt for ejendomsdata

8.2.1. En Rekvirentaftale for videregivelse af ejendomsdata (OIS-data) skal indgås, såfremt videregivelsen af ejendomsdata omfatter følgende oplysninger: ejerstatus, ejerandel eller ejers adresse fra ESR eller faktisk energiforbrug fra BBR.

8.3. Særligt for CVR-data

8.3.1. Kunden er forpligtet til at respektere virksomheders reklamebeskyttelse, jf. CVR-lovens § 19.

8.3.2. Kunden må modtage kontaktoplysninger om reklamebeskyttede virksomheder, som er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister, hvis det klart markeres over for Kunden, at enheden er beskyttet.

8.4. Særligt for teledata

8.4.1. Kunden er forpligtet til at respektere fysiske personers frabedelse af markedsføringshenvendelser, hvorfor Klienten skal frasortere fysiske personer, der fremgår af Robinsonlisten, jf. Markedsføringslovens § 10, stk. 4, samt Databeskyttelseslovens § 13, stk. 4

8.4.2. Kunden kan videregive teledata til Kundens egne kunder efter nærmere aftale med Geomatic.

8.5. Særligt for tinglysningsdata

8.5.1. Tinglysningsdata kan kun tilgås via enkeltopslag og må kun anvendes til følgende specifikke formål: overdragelse, forsikring, retsforfølgning og retsforhold i øvrigt, belåning af fast ejendom og løsøre, kreditvurdering, fysisk råden over fast ejendom samt rådgivning i forbindelse med disse formål, jf. Tinglysningslovens § 50c, stk. 8.

8.5.2. Tinglysningsdata må derfor ikke anvendes med henblik på at skaffe nye kunder.

8.6. Historiske teledata

8.6.1. Kunden kan kun tilgå historiske teledata via enkeltopslag og kan anvende historiske teledata i risikovurderinger af egne potentielle kunder, i forbindelse med optagelse af kreditlån eller de kan indgå i andre vurderinger af væsentlig økonomisk karakter, hvor historiske teledata kan tjene et anerkendelsesværdigt samt sagligt formål.

 

9. Misligholdelse

9.1. Hvis en af Parterne uretmæssigt bruger data leveret i forbindelse med leverancen, skal den misligholdende Part holde den anden part skadesløs for ethvert krav, der måtte blive rejst mod den ikke-misligholdende Part, som er opstået som følge af den misligholdende Parts uretmæssige brug af data.

9.2. I tilfælde af Kundens uretmæssige brug af data i perioden i henhold til aftalens varighed, der ikke falder i overensstemmelse med leverancen, forbeholder Geomatic sig retten til at ophæve vilkårene for leverancen, jf. relevant gældende lovgivning. Sådan manglende opfyldelse i levering af hele eller dele af de aftalte ydelser kan ikke tilskrives Geomatics misligholdelse.

9.3. Rejses der sag mod en af Parterne vedrørende den anden parts uretmæssige brug af data, skal den misligholdt Part give skriftlig meddelelse herom, hvorefter den misligholdende Part overtager sagen og de hermed forbundne omkostninger.

9.4.  Såfremt Kunden ved en fejl kommer til at bruge dataene uretmæssigt, har Kunden 14 dage til at rette og/eller korrigere fejlen, inden leverancen ophæves.

9.5. Kunden har det fulde ansvar for evt. krav, der skyldes Kundens uberettigede anvendelse af Geomatics produkter og services.

9.6. I tilfælde af den ene parts væsentlige misligholdelse af sine forpligtelser i henhold til vilkårene for leverancen, er den anden Part berettiget til med øjeblikkelig virkning at hæve leverancevilkårene.

10. Fejl i leverancer

10.1. Kunden kan reklamere inden for 14 dage fra aftalte leveringsdato, hvorefter Parterne gennem forhandling er forpligtet til at; forsøge at finde en mindelig løsning, og bestræbe sig på, at gøre det på en sådan måde, at de aftalte ydelser og services ikke berøres heraf.

10.2. Geomatic har kun rådighed over kopier af data fra originalregistrene, hvorfor de kan være fejlbehæftede som følge af, at data i originalregistrene kan være det. Sådanne fejl kan ikke tilregnes Geomatics fejl eller eventuel misligholdelse.

10.3. Geomatic henstiller Kunden til at indberette eventuelle fejl i de leverede data til den dataansvarlige myndighed.

 

11. Services for API

11.1. Geomatics API er tilgængeligt 24 timer i døgnet hele året.

11.2. Planlagte servicevinduer finder sted mellem kl. 00–06 (+01:00 GMT) og er forbeholdt Geomatics vedligeholdelse af hardware, software og data som lægger til grund for de leverede API-services. Systemarbejde, som rækker ud over tiden i de planlagte servicevinduer, varsles 7 dage i forvejen via e-mail til Kunden.

11.3. Geomatic kan kontaktes for support af de leverede services efter nedenstående kontaktoplysninger mandag til fredag kl. 09 - 16.

E-mail

support@geomatic.dk

Telefon

+45 7020 5046

11.4. Ved konstatering af fejl vil Geomatic hurtigst muligt påbegynde fejlsøgning, inden for følgende tidsfrister:

Prioritet 1-fejl (systemnedbrud mv.)

2 timer

Prioritet 2-fejl (kritiske fejl i servicen, fx generelle fejl i data)

8 timer

Prioritet 3-fejl (periodiske fejl, svartider mv.)

36 timer

11.5. Geomatic er forpligtet til at opretholde en kvalificeret viden om servicen og de data, som udstilles gennem API, så længe der er en gældende aftale mellem Parterne.

 

12. Tavshedspligt

12.1. Hver af Parterne og disses personale skal iagttage ubetinget tavshedspligt vedrørende ethvert forhold, som Parterne og disses personale måtte få kendskab til hos den anden part eller hos tredjemand, hvis hemmeligholdelse ifølge sagens natur eller omstændighederne i øvrigt er påkrævet eller bliver foreskrevet af den anden Part. Tavshedspligten vedvarer efter aftalens ophør.

 

13. Referenceforhold

13.1. Geomatic kan henvise til kundeforholdet som reference, direkte eller gennem beskrivelser af samarbejdet, inden for rammerne af de af Geomatic leverede ydelser, og under hensyntagen til forretningsfølsomme oplysninger, som måtte blive Geomatic bekendt, jf. Markedsføringslovens § 23.

13.2. Geomatic skal, forinden offentliggørelse af kundehistorier, indhente Kundens endelige skriftlige godkendelse af indhold.

 

14. Erstatningsansvar

14.1. Fejl knyttet til udførelsen af opgaven, som er forårsaget af Geomatic, rettes af Geomatic uden debitering, forudsat at Kunden skriftligt har informeret om fejlene inden 14 dage efter, at leverancen er afsendt fra Geomatic.

14.2. Parterne er erstatningsansvarlige efter Standardvilkårene i overensstemmelse med dansk rets almindelige erstatningsregler, jf. dog nedenfor.

14.3. Geomatic er aldrig erstatningsansvarlig for Kundens, herunder dennes koncernselskaber, forhandlere, kunder eller andre interessenters, indirekte tab, herunder tabt avance, produktionstab eller lignende.

14.4. Geomatic er uden erstatningsansvar for tab som følge af fejl eller mangler i de leverede data, medmindre sådanne fejl eller mangler direkte kan tilskrives Geomatic. Erstatningsbeløbet er begrænset til værdien svarende til vederlaget for den del af leverancen, hvori fejlen er opstået. Dog kan erstatningsbeløbet maksimalt udgøre EUR 100.000,-.

14.5. For tilfælde, hvor Geomatic er afhængig af en tredjeparts leverance, kan Geomatic ikke holdes ansvarlig for forsinkelse, hvis forsinkelsen skyldes tredjepartens forhold.

 

15. Overdragelse

15.1. Hver af parterne har ret til at overdrage sine rettigheder samt forpligtelser efter Standardvilkårene til et selskab, der kontrolleres af Parten, eller et med Parten koncernforbundet selskab.

15.2. Enhver Part kan overdrage rettigheder samt forpligtelser til tredjemand i forbindelse med salg af mere end 50 % af aktiekapitalen.

15.3. Rettigheder samt forpligtelser, udover de i pkt. 15.2 nævnte, kan ikke overdrages til tredjemand, uden den anden Parts forudgående skriftlige samtykke.

 

16. Genmæle

16.1. Kunden skal skriftligt indhente Geomatics samtykke, såfremt Kunden ønsker at offentliggøre navn, logo eller oplysninger om de leverede services og produkter i offentlige medier, såfremt det kan eller giver anledning til at kunne skade Geomatics omdømme og virke.

16.2. Geomatic forbeholder sig retten til at offentliggøre samt kommentere leverede leverance/leverancer, hvis Kunden benytter leverancen, eller data afledt heraf, på en måde, som efter pkt. 16.1 giver anledning til misforståelser, forkerte konklusioner eller i øvrigt anvendes uetisk.

 

17. Force Majeure

17.1. Parterne er ikke forpligtet til at betale erstatning, såfremt misligholdelsen af leverancen/leverancerne skyldes forhold uden for parternes kontrol, herunder, men ikke udelukkende begrænset til; lynnedslag, oversvømmelser, ildebrand, krig, strejke og lockout mv. Parterne skal, i videst muligt omfang, medvirke til at forebygge og begrænse en force majeure-situations negative konsekvenser for opfyldelsen af Parternes forpligtelser i henhold til leverancen/leverancerne.

 

18. Tvister

18.1. Leverancevilkårene er undergivet dansk ret bortset fra dansk rets internationale privatretlige regler, der måtte føre til anvendelse af anden ret end dansk ret.

18.2. Parterne skal gøre deres yderste for at søge uoverensstemmelser løst i det løbende samarbejde og løse den eventuelle tvist i mindelighed.

18.3. Hvis tvisten ikke kan løses i mindelighed, kan Parterne aftale at søge tvisten løst ved mediation ved voldgiftsinstituttet efter de af Voldgiftsinstituttet vedtagne regler herom, som er gældende ved indgivelse af anmodning om mediation. Voldgiftsretten skal have sæde i København og dansk sprog skal anvendes under voldgiftssagen. Voldgiftssagen og kendelser afsagt af voldgiftsretten skal behandles fortroligt.

18.4. Såfremt Parterne ikke bliver enige om at lade tvisten afgøre ved voldgift, skal tvisten afgøres ved Københavns Byret som værneting.

 

19. Underretning ved ændringer

19.1. Kunden vil blive underrettet om ændringer i nærværende Standardvilkår og -betingelser for så vidt angår ændringer jf. lovændringer eller ændringer i produkter eller webløsninger, der vil have betydning for leverancen med Kunden.

 

20. Undtagelser

20.1. Nærværende Standardvilkår og -betingelser gælder, medmindre der foreligger en anden skriftlig aftale mellem parterne, der fraviger nærværende Standardvilkår og -betingelser.