Strategiændring i Geomatic flytter fokus til kerneforretningen

I april iværksattes en strategiændring, der flytter vores fokus til kerneforretningen; indsamling, bearbejdning og formidling af samfundets data og en servicering af markedet gennem styrkede partnerskaber. Ændringen betyder nedskæring i medarbejderstaben, heriblandt virksomhedens CEO og CSO.

Del artikel:

Vi har siden 2002 arbejdet med distribution af åbne, offentlige data og statistik. Mange kender os for segmenteringsværktøjet conzoom®. Igennem de senere år har vi haft et stort fokus på opsøgende salg målrettet udvalgte brancher. Det fokus ændres nu til at arbejde mere i back-end og sikre leverancer og support til såvel eksisterende kunder som samarbejdspartnere.

 

”Corona-krisen har ikke her på den korte bane påvirket Geomatic, men som virksomhedsejer må man tænke langsigtet og kigge ind i fremtiden. Vi vil uundgåeligt alle blive påvirket af krisen på sigt. Den nye strategi er en refleksion på mine forventninger til fremtiden. Ved at finde ind til vores kernekompetencer får vi også et øget fokus på vores formål, og det er i den sammenhæng, jeg rettidigt vælger at ændre vores strategi,” siger Geomatics stifter, Martin Glarvig.

 

Farvel til to direktører

Den nye strategi betyder samtidig, at CEO, Jonas Stone-Bjarup, samt CSO, Ross Whalley, fratræder. I stedet gentiltræder stifter Martin Glarvig som direktør.

 

”Jeg vil gerne takke både Jonas, Ross og de øvrige medarbejdere, der nu er sagt op, for deres enorme indsats i Geomatic. Samtidig vil jeg også gerne takke vores kunder og samarbejdspartnere, der har budt mig varmt velkommen tilbage, når jeg har haft ringet og overbragt dem nyheden,” fortæller Martin Glarvig.

Martin Glarvig vender således tilbage som en aktiv del af databranchen efter to år som bestyrelsesformand i Geomatic og start-up-virksomheden Karlskicks.com.

 

”Det har været sundt for mig med en pause, hvor jeg har kunnet fokusere på mine fuldtidsplejebørn. Nu glæder jeg mig til igen at være i dialog med kunderne og udvikle vores samarbejder og services,” fortæller han.

 

Klar til nye udfordringer i datalandskabet

Vi har allerede fuldt fokus på fremtiden og de udfordringer markedet vil få i et forandret datalandskab når flere offentlige registre vil blive nedlagt og nye kommer til eller omlægges.

 

”Fremover vil vi have endnu mere fokus på vores kernekompetencer inden for data. Vi vil sætte endnu flere af samfundets data i spil, og vi vil fortsat levere it-services og analyser som hidtil. Derudover er der mange nye datasæt, der skal udforskes og implementeres. Vi vil med andre ord blive endnu mere specialiserede,” afslutter Martin Glarvig.