Om Politikens artikel om Geomatics forhold til Danmarks Statistik

Politiken bringer i dag historien om, at Geomatic har uddelt gaver til Danmarks Statistik i perioden 2009-2015. Artiklen insinuerer, at Geomatic gennem uddeling af gaver skulle have forsøgt at opnå fordele som kunde hos Danmarks Statistik.

Vi vil i den forbindelse gerne fortælle vores side af historien.

Del artikel:

I perioden 2009-2015 havde Geomatic hvert år en julekalender, som kunder, leverandører og samarbejdspartnere kunne deltage i. Bag hver låge i julekalenderen fandtes et spørgsmål, der var relateret til vores produkter og ydelser eller til data og segmentering. Deltagerne i julekalenderen kunne indsende deres svar på dagens spørgsmål, hvorefter der blev trukket lod om dagens præmier. Præmierne var typisk forholdsvis små og kunne fx være et Guldvaskekort til Q8, et gavekort til en biograftur eller lignende. Hvert år var der dog også nogle relationsskabende arrangementer, hvor vinderne vandt deltagelse på events i selskab med Geomatic. Disse events kunne være en vinsmagning, en aften med gokart eller en tur i Tivoli til Fredagsrock.

 

Da vi i årene med julekalenderen har inviteret bredt til deltagelse gennem både vores nyhedsbrev og vores daværende , har også vores kontaktpersoner hos Danmarks Statistik benyttet sig af muligheden for at deltage. De præmier, Danmarks Statistik har vundet i julekalenderen, er dem, der i dagens Politiken-historie præsenteres som ”gaveregn”.

 

”Det er naturligvis vigtigt for os at understrege, at vi aldrig har udtrukket vindere fra Danmarks Statistik med forventning om, at det skulle påvirke vores kundestatus hos Danmarks Statistik. Og det er heller ikke sket; vi har ikke fået bedre priser, leveringsvilkår eller andre fordele som kunde hos Danmarks Statistik, men køber vores data derfra på lige vilkår med samtlige andre private og offentlige kunder,” understreger Geomatics stifter og bestyrelsesformand, Martin K. Glarvig.

 

Vores julekalender-konkurrencer blev skabt med et bredt markedsføringsformål til at skabe kendskab til os og vores ydelser og til at sprede julehygge; ikke som led i en systematisk uddeling af gaver med henblik på at opbygge taknemmelighedsgæld.

 

Vores advokat har vurderet det juridiske aspekt i sagen og har – ligesom i Kammeradvokatens vurdering af sagen for Danmarks Statistik - fundet, at der ikke umiddelbart er grundlag for at mene, at der er foregået noget af strafferetlig karakter:

 

”Tilfældighedselementet i julekalendergaverne af beskeden karakter medfører, at der ikke er reel risiko for taknemmelighedsgæld eller habilitetsindsigelser. Hertil kommer, at gaverne ikke er ydet til en offentlig myndighed, som har kontrolleret eller reguleret Geomatics adfærd, men derimod til en styrelse, som har solgt sine ydelser til Geomatic”, skriver Peter C. Kierkegaard, KLAR Advokater i et notat om sagen.

 

For yderligere information, kontakt venligst

Jeanette Mayland Olsen portrait

Jeanette Mayland Olsen

Head of Marketing & Communications, Advisor

+45 2662 2330

Linkedin