De tre vigtigste dataindsigter fra SXSW

SXSW er en af de største Interactive-konferencer i USA med et stort fokus på digitale medier, herunder også kommerciel anvendelse af data til markedsføring. Jeg deltog i år for første gang og nedenfor får I de tre vigtigste pointer om brugen af data, som jeg har taget med mig hjem

Del artikel:

Privacy er en by i Europa

I Danmark og Europa fylder debatten om privacy og databeskyttelse meget, og anledningen er naturligvis EU-dataforordningen om beskyttelse af persondata. Privacy fyldte til gengæld ikke meget på dagsordenen i USA, hvor et begreb som persondatalov er en by i Europa

 

Det er da også tankevækkende, at det oplæg, der i højeste grad omhandlede beskyttelsen af forbrugernes data efter EU-dataforordningen, blev holdt af Finn Myrstad fra det norske Forbrukerrådet. I oplægget Dude, Where's My Data? Privacy and Consumer Rights? gav han ti gode råd til, hvordan de amerikanske virksomheder kan forberede sig på de nye EU-bestemmelser, hvis de har eller gerne vil have europæiske kunder

 

For de amerikanske virksomheder er det helt nyt stof, når der tales om "privacy by design", hvilket - måske lidt overraskende - er den modsatte udvikling i forhold til brugen af data i USA. Her tales i stedet om "How the End of Privacy Is Near", og om hvordan AI allerede har overtaget kontrollen over mennesket

 

At der dog alligevel var amerikanske oplægsholdere på en session som How can you harness the power of consumer behaviour and data in a way that is discrete, empowering and not….creepy? vidner om, at hensynet til forbrugernes privatliv ikke er et fuldstændig uhørt tema på den anden side af Atlanten. Heldigvis

 

De unge bekymrer sig ikke og deler gerne det meste

Den pointe kommer i forlængelse af den første; det var helt tydeligt, at vi ser en generationskløft, når det kommer til data- og privatlivsbeskyttelse. Hvor tilhørerne på databeskyttelsesarrangementerne i høj grad var kendetegnet ved at være fagprofessionelle og måske også have et par grå hår i hovedet som jeg selv, mødte jeg de unge konferencedeltagere til arrangementer om machine learning og AI

 

De entreprenante unge, jeg mødte, lever et digitalt liv i et helt andet gear end de, der ikke er en del af Generation Digitalt Indfødte. De frygter ikke kommerciel udnyttelse af deres personlige data og forventer faktisk, at virksomheder indsamler og udnytter data til at levere skræddersyede løsninger og kommunikation til dem. Når nu data er der, hvor så ikke bruge dem? synes at være holdningen. For dem er kravene om aktive samtykker til brug af data derfor bare et irritationsmoment, for selvfølgelig må data bruges. Med de nye krav om et klart, utvetydigt og aktivt samtykke i EU-dataforordningen, bliver det en stor udfordring at tilpasse praksis til denne målgruppe, der næsten heller ikke vil spørges

 

Cookies: Tracker de adfærd eller skaber de den?

Målretningen af online annoncering ved hjælp af cookie-segmentering har nærmest overtaget markedet for digital annoncering. Når vi kan følge en forbrugers online adfærd, kan vi målrette budskaber, benytte retargeting og segmentere markedsføringen meget præcist

 

Ny forskning fra Oxford University viser imidlertid, at cookie-segmenteret markedsføring dog også har en anden effekt end målrettede budskabsplaceringer: Noget tyder på, at adfærdsmålretning påvirker vores identitet og selvopfattelse. Cookies handler på den måde om meget mere end målrettet markedsføring; ubevidst sætter det sociale etiketter på os, og vi reagerer som forbrugere på denne klassificering med ændringer i vores selvopfattelse, og måske også vores adfærd, til at matche den "profil", vi afkoder, at virksomhederne har tildelt os

Den forskning kan du læse mere om her.