Tredjepartscookien er død – længe leve tredjepartsdata

Det er en realitet, at tredjepartscookies er døden nær, men det skal ikke hindre effektiv kommunikation gennem indsigt i dine kunders adfærd, deres livsstil og præferencer. Det skal blot ske dataetisk forsvarligt, og det kan lade sig gøre gennem geodemografisk segmentering og tredjepartsdata.



Del artikel:

Reguleringer og forbrugeradfærd går hånd i hånd

Selv de største spillere på markedet for onlineannoncering har nu indset, at indsamling af data gennem sporing af enkeltpersoners online adfærd ikke er en holdbar forretning. Hvad der ikke lovgivningsmæssigt har stoppet dem med GDPR og ePrivacy-reguleringer, har forbrugerne kollektivt gjort noget ved. De er blevet bevidste om, at deres individuelle digitale adfærd ikke som standard skal gøres til genstand for direkte og personlig markedsføring. Det skal være et frit valg. Ikke at der skal lukkes helt for digital markedsføring - præmissen skal blot ændres til et mere gennemsigtigt og fair udgangspunkt på et transparant og reguleret grundlag.

Som udbyder af tredjepartsdata, segmenteringsdata- og avancerede statistiske modeller gennem to årtier, føles det godt at erfare, at virksomheder, såvel som det offentlige, igen søger mod mere holdbare dataetiske løsninger, der ikke kompromitterer privatlivets fred. At vores gode håndværk som datasnedkere, igennem det seneste år, har oplevet en stor opblomstring og fornyet interesse fra alle der ønsker øget kundeindsigt under de nye præmisser.

De klogeste i branchen er lige nu, inden tredjepartscookiens endelige død, i fuld gang med at teste nye tilgange og metoder, før de bliver tvunget til at handle. Denne mellemperiode bliver brugt til at teste, evaluere og udforske forskellige løsninger på markedet for øget kundeindsigt. Og løsningen findes faktisk.

 

Fremtiden er lys, ikke dyster

Man kunne sagtens tegne et dystert billede af virksomheders mulighed for fremadrettet målrettet kommunikation, men vi ved at der er lys forude. Der findes allerede privatlivsbevidste alternativer, der har været på markedet i flere årtier. Svaret på afslutningen af tredjepartscookiens æra er at arbejde dataetisk gennem datadiskretion og statistiske modeller. Modeller der ikke identificerer eller indsamler viden om individuel forbrugeradfærd, men hvor der arbejdes med traditionel markedssegmentering. Tech-giganterne arbejder nu på højtryk med at udvikle alternative løsninger for datadecentralisering, som gør det muligt at forbinde førstepartscookies fra deltagende parter og derigennem at kortlægge forbrugeradfærd på tværs af kundegrupper og markeder. Ingen tvivl om at de, tech-giganterne, nok skal finde en farbar vej. Men uanset hvilken tilgang man tager, går alle efter løsninger der sikrer at nå adresserbare målgrupper i stor skala.

Begge løsninger, segmentering med tredjepartdata og datadecentralisering med førstepartscookies, arbejder mod en ikke-kompromitterende løsning. Men tør du satse ensidigt på den ene fremfor den anden? Sikkert er det, at personlige data ikke længere skal udveksles ukritisk og ureguleret mellem tekniske platforme, at du som virksomhed eller kommunikatør, skal sikre vores alles ret til privatliv gennem vores digitale adfærd, men der er desværre et stykke vej endnu, før cookieløsninger bliver stuerene.

Dét at arbejde med statistiske data for at øge markeds- og kundeindsigten er ikke noget nyt. Det handler om aggregering og anonymisering. Noget som Danmarks Statistik, såvel som Geomatic har arbejdet med i årtier. Det er et velkendt håndværk. Det handler om at vide meget om mange, men intet om den enkelte, og det er almindelig sund fornuft. Geomatic har gennem tiden hjulpet rigtig mange med at forstå deres kunder og hjælpe dem med at få indsigter gennem tredjepartsdata og modellering, ved at gruppere individers præferencer, interesser og sociodemografiske datapunkter i segmenter. Det, som kaldes segmentering, modsat profilering som er baseret på individdata.

Segmentering er vejen frem

Segmentering skal ikke genopfindes, men det kræver i den grad en genaktivering, da mange har glemt, hvad det handler om. Hvor den digitale annoncering tog magten med et udgangspunkt i profilering gennem måling af individuel og personlig adfærd, har segmentering igennem de seneste ti år stået i skyggen. Modsat profilering har markedssegmentering altid taget udgangspunkt i måling af generelle mønstre på større grupperinger af husstande. Markedssegmentering er baseret på statistiske modeller og anvender tredjeparts-, ikke personhenførbare data, hvilket fjerner persondataproblematikken og sikrer fuldstændig anonymisering. Ingen tvivl om at målrettet markedsføring baseret på overvågning og måling af individuel adfærd altid vil virke bedre end en mere generel markedssegmentering, men lad det være et klart budskab, at alternative muligheder findes, og at de virker!

Det er på tide at genfinde balancen og foretage en generel afvejning mellem interessen for markedsføring og afsætning af produkter - og hensynet til individets ret til privatliv. Læg hånden på maven og spørg dig selv, om dit arbejde og din indsats er ret og rimelig i forhold til forbrugeren? Valget er dit.

 

 

Kommer snart: 6. generation af geodemografisk segmentering
”Geomatic lancerer til april 2022 vores nyeste forbrugerklassifikation conzoom® generation 6. En målrettet forbrugerklassifikation med geodemografisk segmentering. Den er baseret på åbne offentlige data, data fra Danmarks Statistik, kvalitative data fra Indeks Danmark/TNS Gallup, og egen empiri gennem mere end 20 års arbejde med markedssegmentering. Det er en helt ny gennemarbejdet model, der bygger på nye datakilder og nye tilgange som har forbedret grundlaget med op til 38 % i forhold til generation 5”.
Glæd dig til at prøve conzoom® generation 6 af og se, hvad målrettet markedssegmentering anno 2022 kan gøre for din markedsføring.

 

 

Martin K. Glarvig portrait

Martin K. Glarvig

CEO & Founder

+45 2323 2130

Linkedin

 

Vil du høre mere, skriv dig op eller ring til os på +45 7020 5046