Er du klædt på til kommunalvalget?

Folkemødet 2021 er slut og sommeren i gang. Det er ved at være tid til at fokusere på det næste valg, denne gang kommunalvalget 2021 (KV21). Meget er på spil og spillereglerne har ændret sig. KV21 er det første valg post Corona. Mon vi kommer til at se flere tvivlere og svingere end stålfaste og tro vælgere?

Del artikel:

Målrettet valgkamp med geodemografiske data

Intet er helt som før Corona, og de nationale løsninger med lokale, kommunale nedlukninger helt ned på sogneniveau, har været afgørende politiske beslutninger, der har grebet ind i manges liv. Vores land, hverdag og færden er forandret, og det har sin pris såvel globalt som nationalt og ikke mindst kommunalt. Vi står derfor overfor et kommunalvalg, der i den grad kan rykke grænser og ændre det politiske landskab helt, hvis du formår at ramme den rette målgruppe med det rette budskab.


Bliv kampklar med det rigtige værktøj

Politiske partier fik allerede for årtier siden øjnene op for, hvordan segmentering og geodemografiske data kan bidrage til både forberedelse af valgkampen, eksekveringen og efterrationaliseringen. Flere udbyder værktøjer der kan bidrage til at give de nødvendige indsigter og det rette grundlag for en veltilrettelagt valgkamp.

I hvilke lokalområder skal der charmes med røde roser til røde Arne? Hvor skal de nybagte øko-croissanter deles ud til den kreative elite? Hvilke døre skal der ringes på, for at møde blå Bjarne? Det hele skal gå op i en højere enhed, og valgplakaterne skal hænge, så de rammer de rette modtagere - de, som tvivler eller de, som svinger og måske bliver dit partis afgørende stemme.

Med god planlægning og eksekvering kommer du længst, og her er der flere vigtige komponenter, der med fordel kan tages i brug til valgkampen:

  1. Sørg for at få et geografisk kortlag med resultater fra tidligere valg.
  2. Få dannet kortlag, hvor de demografiske forskelle i samfundet kan visualiseres og udfordres.
  3. Få underbygget det hele med indsigter i form af rapporter fra såvel tidligere demografisk stemmefordeling, herunder hvad vælgerne tænkes at ville stemme til næste valg.

Hos Geomatic får du et brugervenligt redskab, som giver dig conzoom®typers fordeling i TNS Kantar/Gallups kompas, hvor vælgerne inddeles efter akserne moderne/traditionel og individorienteret/fællesskabsorienteret.

Med disse indsigter og vores direkte adgang til demografisk segmentering af vælgerne vil du være kampklar til KV21.

Profilering versus segmentering - og GDPR

Nogle af de politiske kandidater vi har talt med, har udtrykt bekymring om profilering i forhold til GDPR-reglerne. Her er der dog ingen grund til bekymring, for Geomatics løsninger er IKKE baseret på profilering og ligger dermed ikke under for GDPR. Vi arbejder i stedet med markedssegmentering.

Princippet i profilering er indsamling af persondata ved bl.a. tracking af personers adfærd online via tredjeparts cookies eller andre personoplysninger der kan henføres direkte til personernes ageren.

Markedssegmentering som vi arbejder med i Geomatic, baserer sig på nogle helt grundlæggende principper for segmentering ud fra anonymiserede data fra autoritative åbne registre og nationale statistikker fra Danmarks Statistik.

Vi arbejder ud fra et mantra om at vide meget om mange, men
intet om den enkelte. Derfor kan du som politisk parti eller lokal
kandidat arbejde sikkert og trygt med vores løsninger.

Kom godt i gang

Er du interesseret i at høre mere om vores værktøjer, er du velkommen til at kontakte os. Vi kommer gerne forbi partikontoret og giver en præsentation af jeres muligheder. Alternativt kan vi holde online introduktioner og træningssessioner, som gør jer kampklar til næste valg.

Vi har hjulpet mange partier gennem tiden, og vi støtter alle uanset partifarve, da vores opgave alene er er kortlægge og beskrive vælgerne. Det er op til jer at vinde dem.

Geomatic ønsker alle en god valgkamp. Må resultatet bidrage til et endnu bedre samfund og fælles forståelse.

#understandingsociety #dataplayedbetter​

 

Martin K. Glarvig portrait

Martin K. Glarvig

CEO & Founder

+45 2323 2130

Linkedin

 

Vil du høre mere, skriv dig op eller ring til os på +45 7020 5046