Hvem står på Robinsonlisten?

Robinsonlisten er jo hele Danmarks master-nixliste; ingen virksomheder må markedsføre sig uanmodet over for personer på listen. Men hvem er de egentlig, dem, der skriver sig på listen, og hvordan har listen udviklet sig over tid? Jeg er dykket ned i den uanmodede markedsførings urørlige målgruppe.

Del artikel:

Når en borger står på Robinsonlisten må virksomheder ikke henvende sig til personen i markedsføringsøjemed uden et samtykke, og de har en pligt til at sikre sig mod dette. Robinsonlisten administreres af CPR, og enhver kan skrive sig på listen ved at logge ind på borger.dk. Det er gratis at komme på Robinsonlisten.

 

Robinsonlisten er opkaldt efter Robinson Crusoe, som er en fiktiv person, der optræder i romanen Robinson Crusoe af Daniel Defoe. Han strander på en øde ø og lever isoleret.

 

Robinsonlisten blev indstiftet 1. juli 2000. Den 5. september 2000 havde 2.652 borgere skrevet sig på listen. På den seneste Robinsonliste fra 1. oktober 2019 stod 1,3 mio. danskere på Robinsonlisten. Hvert kvartal stiger andelen af danskere, der står på listen i snit med 1,76 %.

Antal personer tilmeldt Robinsonlisten. Til 1. august 2017 angiver "Aktuelle beskyttelser"  antal aktuelle beskyttelser – uanset personens status, herefter antal personer, som er registreret med en aktuel beskyttelse og er bopælsregistreret i Danmark. Kilde: CPR

 

Hvem er de?

Af de 1,3 mio. danskere, der i dag står på Robinsonlisten, kan vi analysere på de 1,2 mio. Det skyldes, at nogle af de anførte også har hemmelig adresse i CPR, hvorfor de effektivt ryger af den liste, virksomheder kan frasortere Robinsonmarkerede ud fra (læs mere om det i vores guide til uanmodet markedsføring, hvis du er ved at planlægge en kampagne). De 1,2 mio. danskere er fordelt på 857.000 husstande. Jeg har kigget nærmere på, hvad der karakteriserer Robinsonhusstande sammenlignet med de husstande, hvor ingen er skrevet på Robinsonlisten.

 

Den demografiske profil

De Robinsonmarkerede adskiller sig faktiske ikke markant fra ikke-Robinsonhusstande på de enkelte demografiske parametre. Deres gennemsnitlige demografiske profil er:

77 % er mellem 35 og 70 år gamle. De har typisk en lidt højere uddannelse og en lidt højere husstandsindkomst sammenlignet med de husstande, hvor ingen er på Robinsonlisten. Det betyder også, at der er en lille overvægt af overklassen blandt dem.

 

conzoom®

Ser vi imidlertid på, hvilke forbrugerprofiler, der hyppigst er tilmeldt Robinsonlisten, kan vi se, at særligt typerne A2 Aktive Børnefamilier (index 148), A4 Lykkesmed (index 130), B2 Optimisterne (index 137), D1 Formue og formåen (index 131) og D2 Solsiden (index 144) er overrepræsenterede.

 

Dem får du lige en præsentation af her inden teksten fortsætter nedenfor:

A2 Aktive børnefamilier

Veluddannede og børnerige familier

  • Børnefamilier i provinsen
  • Husejere
  • Høj købekraft
  • Mange børneaktiviteter
  • Interesseret i hus og hjem
  • Online

3,7%

af de danske husstande

Geodemografi

De Aktive børnefamilier består som oftest af en mor og en far og op til tre børn, og enkelte har endda flere. Mens nogle fortsat er små, er de ældste børn teenagere, der snart forlader reden. Forældrene er typisk i alderen 40 til 60 år.

Typens uddannelsesniveau er højere end landsgennemsnittet: Hver tredje har en erhvervsfaglig uddannelse og næsten halvdelen har mindst en mellemlang videregående uddannelse eller mere. Beskæftigelsesgraden er høj og flere sidder i gode stillinger som mellemledere eller topledere. Lønniveauet er derfor generelt højt og formuen, der nu i gennemsnit er som blandt befolkningen som helhed, er under stabil opbygning

Den sociale arv er ikke et negativt begreb for denne type: Flest er i middelklassen. Bemærk dog, at der faktisk er dobbelt så mange i øverste socialklasse, altså overklassen, sammenlignet med befolkningen som helhed

Skal du besøge Aktive børnefamilier, vil du næsten altid møde dem i et enfamiliehus, som de ejer eller i det mindste betaler af på. Enkelte bor på mindre end 130 m², men mange har langt større huse. 180 m² er ganske almindeligt og også nødvendigt, når man bor så mange under samme tag. En stor del af de huse, de bor i, er bygget før 1980’erne og handles ofte til priser over landsgennemsnittet. Du finder husene i provinsbyer og landsbyer hvor som helst i Danmark. Desuden har hver tiende et sommerhus og næsten alle har bil, mange endda to

De fleste starter bilen hver morgen for at komme på arbejde, mens enkelte driver et liberalt erhverv fra hjemmeadressen. Nogle driver en konsulentvirksomhed, mens andre driver et holdingselskab eller et selvstændigt håndværkerfirma. De bruger sjældent mere end 40 timer ugentligt i arbejdsgiverens tjeneste, så der er også tid og energi til børnene

 

 

Adfærd, livsstil og holdninger

Aktive børnefamiliers hverdag bærer præg af børnenes aktiviteter, så for at lette logistikken, klares transport med en kombination af bilen og cyklen, hvoraf førstnævnte er mest populær, når der skal hentes, bringes og handles

Størsteparten er tilmeldt flere nyheds- og tilbudsmails. Det gør det let at planlægge indkøbene, som de helst klarer i nærmeste større supermarked, hvis ikke det bringes til døren. Særligt Rema1000 og Netto besøges ofte af denne type

De prioriterer at have tid til madlavningen selv og næsten en femtedel bager hver uge. Det er en hyggelig aktivitet sammen med børnene og så er der frisk hjemmebag til madpakkerne

Aktive børnefamilier frygter ikke havearbejde. Heldigt, for haven er stor og en del har også en i sommerhuset. At holde have medfører også at holde hus. Gør-det-selv er dog ikke i familiens store interesse, så boligopsparringen går hellere til at hyre håndværkere, når der trænges - fradrag eller ej

Selvom tid er en knap ressource, finder to tredjedele tid til at dyrke motion hver uge og det er oftest de fleksible motionsformer som løb, fitness og cykling, men der er også en del, der spiller fodbold. Dette kombineres måske med børnenes mange fritidsaktiviteter

Ellers foregår hjemmets aktiviteter indendørs. Computerspil indgår som en stor del af underholdningen, i hvert fald for børnene. De ser ofte noget i tv, som de har optaget tidligere eller også sætter de en god film på og hygger sig sammen i familien

De voksne er ligesom børnene ganske aktive på sociale medier. Otte ud af ti er på Facebook, hver tredje er på LinkedIn og hver femte på Twitter. Internettet tilgås både via computer, tablets og smartphones, som man har mange af og bruger som et naturligt redskab i sin hverdag

Aktive børnefamilier læser ikke mange aviser eller blade, men i kraft af internettet og deres brede interesser, formår de alligevel at være ganske velorienterede. Skal de læse, tager de gerne en god bog, men måske først efter børnene er gået i seng

Når forældrene af og til skal have lidt børnefri, er det typisk med en tur i biografen og en fjerdedel er endda medlem af en filmklub. Ellers er kulturtilbud ikke noget familien benytter sig af så ofte og ikke overraskende mener de fleste også, at der bruges nok offentlige midler på den slags

Ferierne i Danmark er lige så populære som i resten af Europa. De flyver hellere end de tager bilen, medmindre det drejer sig om en endagstur, som hver femte familie når et par stykker af i løbet af året. Mange husker tilbage på seneste store rygsækrejse til et fjernt kontinent. En af de store ferieoplevelser, som familien sammen har med i bagagen

De typiske Aktive børnefamilier tilhører segmentet af Moderne-individorienterede, men der er også en del, der er Individorienterede. Holdningsmæssigt synes halvdelen, at det for let at få penge fra det offentlige og mange synes heller ikke, at forskellen mellem rig og fattig i Danmark er et problem. De skræmmes ikke af globaliseringen eller den teknologiske udvikling og de frygter heller ikke for de traditionelle familieværdier

Ved det seneste folketingsvalg satte flest krydset ved Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti eller Venstre. Og mange krydser blev sat, da de Aktive børnefamilier er den A-type, der er bedst til at få afgivet stemmen

A4 Lykkesmed

Erhvervsdrivende fra hjemmeadressen

  • Familier med og uden børn
  • Bor i huse i mindre provinsbyer
  • Høj købekraft
  • Rejser sjældent, sparer hellere op
  • Har tyverialarm og sygeforsikring

3,2%

af de danske husstande

Geodemografi

”At være sin egen lykkes smed” er et gammelt udtryk. For vores Lykkesmed betyder det, at de enten er selvstændige, som er aktive med eget erhverv eller tager ansvar ved at lede eller bestyre for andre

De består overvejende af par i 40’erne eller ældre. Langt fra alle har børn, men de, der har, har et til to børn og sjældent flere

Lykkesmedes uddannelsesniveau er gennemsnitligt: Flest er erhvervsuddannede, en femtedel har grundskolen og en tredjedel med en mellemlang videregående uddannelse eller mere

Det, der adskiller Lykkesmed fra de andre husstandstyper er først og fremmest, at de lykkes med at kombinere erhverv og privatliv under samme tag. De driver deres forretning hjemmefra, for eksempel en håndværksvirksomhed, vognmandsforretning eller måske som zoneterapeut. Ikke alt giver nødvendigvis en indtjening, for nogle er det at være aktiv i en forening på enten bestyrelsesposter eller som kasserer lig med lykke. Det giver stadig noget at rive i, særligt når mange Lykkesmede faktisk er gået på pension

Husstandsindkomsten spænder temmelig vidt, men alligevel fordeler de sig ganske lig med befolkningen generelt, hvad angår socialklasse, og indkomst- og formueforhold

Lykkesmed bor overvejende i rummelige enfamiliehuse. Udenfor de fleste af deres huse er der plads til en til to biler, som familien kører i hver dag. Afhængig af erhverv kan der måske være plads til nogle varevogne eller lastbiler i indkørslen. Du kan finde Lykkesmed hvor som helst i Danmark. Mange bor i provinsbyer og allerflest i landsbymiljøer

 

Adfærd, livsstil og holdninger

Med til forventningen om erhverv på adressen følger også, at en relativt stor andel må lægge lidt flere kræfter i på hjemmekontoret. Resten klarer sig med en arbejdsuge på de 40 timer. Det trætter ikke mere end at de selv står for at male deres hjem. Derfor er de også kendte kunder i det lokale byggemarked

Praktiske aktiviteter trækker mere end sport og motion, som de dog gerne følger med i - på tribunerne eller i tv. Skal de selv yde noget, bliver det i fitnesscentret - i hvert fald i januar og måske februar. Flere er medlem af en slankeklub for at klare sundheden ad dén vej

Heller ikke i det daglige er de så gode til at prioritere bevægelse; to tredjedele kører i bil hver dag, hvilket er mere end gennemsnittet, mens kun lidt over en femtedel kommer op på cyklen på daglig basis

Kærligheden til biler ses også i medieforbruget, for afhængig af hvilken bil, de har valgt som firmabil, bør det ikke undre dig at finde det seneste nummer af Mercedes-Benz Magazine eller Audi Magazine liggende fremme. Ellers slapper de af med en film i fjernsynet eller en bog fra bogklubben

Internettet er i højere grad et praktisk redskab end en kilde til underholdning. Der er derfor tale om et bevidst valg, når computeren slukkes efter en endt arbejdsdag. I stedet kommer underholdningen fra radioen – P4 – eller fjernsynet. Deres tv-vaner er meget gennemsnitlige. De benytter ikke mange kulturtilbud, men kommer dog i biografen af og til

Næsten halvdelen får bladret lokalavisen igennem hver uge, men den nærstuderes næppe, for typen bekymrer sig generelt ikke meget om egns- og lokalspørgsmål. Generelt er den politiske interesse dog på linje med gennemsnittets, selvom der naturligvis spidses lidt mere ører, når det handler om skattepolitik

Lykkesmede handler, hvor det går stærkt eller hvor det er nært og man kan få alt, og Dagli’Brugsen er overrepræsenteret

Selvom Lykkesmede løber en risiko ved at være selvstændige, sikrer man sig gerne. Det kommer til udtryk ved, at flere har tyverialarm og privat sygeforsikring, og mange har også anparter, måske i deres eget firma. Så der bliver sparet op til trange tider, hvis det skulle blive aktuelt. De arbejder dog hårdt for at undgå det, og det er måske derfor, at det kan knibe lidt med at komme på ferie. Således har blot hver tredje været på charterferie det seneste år, men de har da nået en endagstur til Tyskland en gang eller to. Det er nu også bare dejligt at holde ferien herhjemme i Danmark

Værdimæssigt er typen overvejende Moderne eller Moderne-individorienterede. Holdningsmæssigt kommer det udtryk ved, at typen føler sig godt rustet til globaliseringen og er trygge ved de teknologiske fremskridt. Omtrent halvdelen mener, at der kunne opnås en effektiviseringsgevinst ved flere privatiseringer

Ved det seneste folketingsvalg satte flest krydset ved Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Venstre

B2 Optimisterne

Veluddannede børnefamilier på vej

  • Børnefamilier i provinsen
  • Bor i nyere huse og rækkehuse
  • Middel købekraft
  • Mange børneaktiviteter
  • Foretrækker hjemlig hygge frem at gå ud
  • Online

2,6%

af de danske husstande

Geodemografi

Størstedelen af denne type er i 40 til 60-årsalderen. De er par og ofte nyetablerede. Typisk har de mindst to børn, men flere kan være på vej

Rigtig mange af Optimisterne har en erhvervsfaglig uddannelse. En del har taget en kortere eller mellemlang videregående uddannelse, så der er en del familier med mellemindkomster at finde her. På trods af gode uddannelser finder vi de fleste Optimister i middelklassen. De er tæt på at ligne befolkningen som helhed, hvor det er de gode uddannelser og beskæftigelsen, der trækker op, mens de gennemsnitlige indkomster og den lave formue trækker ned. Optimisterne er på vej, men der er ofte en stor gældsbyrde på vejen

Næsten to ud af tre har ejerbolig i form af et enfamiliehus eller et kæde-/rækkehus, som kan være fra 90 til 180 m². Der er huse i alle aldre, men en del er forholdsvis nybyggede, hvor haven kranses af en hæk i knæhøjde. Andre boliger er eller har været under større ombygning, så der mangler lidt maling, nogle lister eller en flisegang. Du ser dem i provinsbyer og landsbyer overalt i landet

En lille andel af Optimisterne har også et kolonihavehus eller mindre sommerhus, så det er ikke projekter, de mangler

Over halvdelen af familierne har en bil. Hver femte har to biler og der kan godt stå en firmabil hos enkelte af dem

 

Adfærd, livsstil og holdninger

Mange af Optimisterne, faktisk op mod en femtedel, ønsker at fremme karrieren ved aktivt at søge efter et nyt job. Måske er de på udkig efter stillinger, hvor de kan presse lønnen lidt op, så løbetiden på huslånet kan nedsættes nogle år

Logistikken klares i hverdagen ved at bruge både bilen og regionalbanerne, hvorimod cyklen ikke bliver hevet ud af skuret hver dag

Optimisterne har generelt god tid til at hygge sig og fritiden bruges især på hjemlig hygge med spil på konsollen eller online, en god film eller på at se tv. Kulturtilbud anvendes sjældent på nær hos folkebiblioteket, hvor man gerne låner - særligt børnebøger

Optimisterne er ikke så politisk interesserede og aviser læser de heller ikke mange af. De trykte medier begrænser sig derfor til jobrelaterede blade og en tegneserie til ungerne. For kvinderne er det dog Gravid - Vores Børn eller Magasinet Mor (gratis i BabySam)

Computere, tablets og smartphones bruges ivrigt til at gå på nettet, hvor de chatter med vennerne på de sociale medier, børnenes lektier laves og familiens forbrug af dvd’er, tøj, sko og andet godt handles. De benytter flittigt dba.dk eller guloggratis.dk. Derudover tjekker de nyhederne på nettet

Det er ikke kun online, at Optimisterne er sociale. Offline har de jævnligt gæster og oftere er de selv på besøg hos familie og venner. Menuen byder som oftest på gamle kendinge, og i brødkurven er der hjemmebagt

Nogle har erkendt, at sofahyggen kan sætte sig på sidebenene, så de har meldt sig ind i en slankeklub. Ellers dyrker Optimisterne løb og fitness - eller badminton. Aktive er man også gerne ude i naturen. Lidt over en tiendedel er lystfiskere. Man kunne jo være heldig at få noget stort på krogen en dag

Når de holder ferie, gør de det gerne her i landet med enten en forlænget weekend eller i længere tid i et lejet sommerhus med god plads til alle. De tager også til udlandet på charterferie eller bare en endagstur over grænsen, hvis ikke økonomien holder til mere

Holdningsmæssigt ligner de befolkningen som helhed, dog mener de, at der bruges rigeligt med offentlige midler på kunst og kultur og så ser de ikke noget skræmmende ved den teknologiske udvikling, som blot anses som en fordel i hverdagen

Ved det seneste valg var det de tre største partier Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Venstre, der høstede flest stemmer

D1 Formue og formåen

Veluddannede, etablerede højindkomstfamilier

  • Børnefamilier i store huse
  • Bor i attraktive områder i større byer
  • Arbejder i topstillinger
  • Meget høj købekraft
  • Betaler gerne ekstra for kvalitet
  • Aktive og velorienterede
  • Går ofte ud

2,8%

af de danske husstande

Geodemografi

Den største andel af Formue og formåen er 40 til 60-årige par, men der er også et stort antal, som er fra midt i 60’erne og op. Den ældre andel forskyder gennemsnittet med børn, men det er alligevel stadig hvert tredje par, der har to børn eller flere. De vokser op i store klassiske palævillaer af ældre dato eller helt nybyggede arkitekttegnede ejerboliger. Op mod hver fjerde har også et sommerhus i Danmark. Sommerhuset kan være handlet for over to millioner, så rigtig mange har tyverialarm både der og i hjemmet

Langt de fleste har bil, næsten hver tredje har to biler og nogle en firmabil. Du ser dem suse rundt i store og dyre biler særligt i det nordlige strandvejsbælte i København, nord for Aarhus, eller Hasseris i Aalborg. Såvel boliger som biler er det rene liebhaveri

De fleste har taget en lang videregående uddannelse, men der er også en pæn andel af mellemlange uddannelser. Antallet af topledere og højere funktionærer er ganske højt, ligesom der er en del succesfulde selvstændige og forskere. Næsten hver tredje har virksomhed på deres private adresse, hvor særligt mange er konsulentvirksomheder og holdingselskaber, der kan dække over mange aktiviteter og investeringer

Halvdelen har en solid formue og en husstandsindkomst, der er langt højere end deres privatforbrug, men der arbejdes også for den, så en arbejdsuge kan godt være på mere end 50 timer. Formue og formåen må derfor siges at være ganske beskrivende for disse mennesker, som lever livet i overklassen

Adfærd, livsstil og holdninger

Karrieren er en passion for Formue og formåen. De arbejder hårdt, men de prioriterer til gengæld også kvalitetstid, når de har fri. Det kan være afstressende og praktisk på én gang, når man får klaret lidt havearbejde, bagt lækre fuldkornsboller til ungernes madpakker eller får malet de vindueskarme, der har trængt et stykke tid. Til gengæld klares indkøbene gerne online for at sparre tid

Fritiden går dog ikke udelukkende med det huslige. De har ofte gæster eller er selv på besøg hos venner og familie. Gæster eller ej, får de ofte lækker gourmetmad efter nye opskrifter. De prøver gerne nye og spændende produkter og betaler gerne ekstra for økologi og god kvalitet. Det gode liv kalder på slankemad hos hver fjerde, der måske i højere grad skal virke forebyggende end fedmebekæmpende

De går også ofte ud, da de er store kulturforbrugere med besøg på både udstillinger, museer, til forestillinger eller ballet/opera og klassisk koncert. Ud kommer de også, når de skal motionere

For at holde pusten, løber de ofte på villavejene og særligt mange må en tur i cykelshortsene for at lufte de ganske dyre racercykler. Ellers skal du i fitnesscentret for at se dem svede. Tennis og ridning er dog også populære sportsgrene samt golf

De rejser en del og tager gerne på flere store og dyre ferier årligt. Nogle står på ski hver eneste vinter og de erhvervsaktive flyver flere gange månedligt, hvis altså ikke frekvensen er steget til hver eneste uge

Deres interessefelt er meget bredt og inkluderer blandt andet boligdesign og indretning, mode, kultur, politik, samfundsøkonomi, skatteforhold og ernæring. Alt dette næres ved deres store og alsidige medieforbrug: Børsen, Berlingske eller Politiken dumper ind ad brevsprækken og bladres igennem fra morgenstunden sammen med morgenkaffen. Måske endda alle tre. I weekenden suppleres med Weekendavisen og det er også her de får kigget i fagbladene Dagens Medicin og Ingeniøren, afhængig af deres hverv. Blandt magasiner læser en del Mercedes-Benz Magazine eller Audi Magazine samt diverse bolig- og modemagasiner. Omkring halvdelen læser både skøn- og faglitteratur

De ser moderne teknologi som en fordel i hverdagen og er først med de nyeste gadgets. Facebook er næsten lige så populært som LinkedIn, men noget tyder på, at de i stigende grad lader dimserne være, når de har fri. Undtagen når de skal passe finanserne og handle aktier og værdipapirer, selvfølgelig

Formue og formåen er nok privilegerede, men de deler også ud. Hver femte er medlem af en natur- eller miljøorganisation og tæt på halvdelen af en humanitær organisation, som de støtter med pæne beløb. Størstedelen er i det Moderne segment i Gallups Kompas i kombination med at være Individorienterede eller Fællesskabsorienterede

Det afspejles holdningsmæssigt. De føler nemlig godt, at de kan følge med udviklingen og samtidig bevare de traditionelle familieværdier. De mener ikke, at forskellen mellem rig og fattig er stor og de fleste synes også, at vi gør nok for de svage og ældre. Faktisk ville en del være tilfredse med en lavere skat, selvom de skulle klare flere ting selv. Det skal bare ikke gå ud over de offentlige midler, der går til kunst og kultur. Desuden ser de Danmark som en relevant aktør uden for vores grænser

Ved det seneste valg satte mange derfor kryds ved Radikale Venstre, Liberal Alliance eller det Konservative Folkeparti. Formue og formåen er desuden den type, der har den højeste stemmeprocent

D2 Solsiden

Formuende og ressourcestærke familier

  • Børnerige familier i store huse
  • Bor i attraktive områder i større byer
  • Høj købekraft
  • Betaler gerne ekstra for kvalitet
  • Velorienterede og interesserede
  • Miljøinteresserede

1,7%

af de danske husstande

Geodemografi

De, der bor på Solsiden er typisk par over 40 år med mange børn. Uddannelsesniveauet er højt. En fjerdedel har en lang videregående uddannelse, en tredjedel har en mellemlang videregående uddannelse eller en bachelorgrad. Som resultat heraf er flere topledere eller besidder høje stillinger, hvis de da ikke er selvstændige eller forskere. Selv de ældste i denne type arbejder i stor udstrækning stadigvæk. Derfor er husstandsindkomster i millionklassen ikke ualmindelige og deres formue er typisk det dobbelte af deres årsindkomst. De fleste på Solsiden er ikke overraskende til at finde i den øvre middelog overklassen

De store liebhaverboliger ligger naturligvis på Solsiden. Husene er ofte på op til 180 m² eller mere og har den bedste beliggenhed i de mest eftertragtede kvarterer i storbyerne. Fælles for dem er beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed og de fleste har udsigt til sø, hav eller åbne landskaber. Ejendomsvurderingerne følger sjældent med de reelle handelspriser, men omvendt er priserne meget påvirkelige i krisetider. Det har mange mærket. En del har også et stort sommerhus eller feriebolig i udlandet, hvoraf mange er til en værdi på over to millioner kroner. De fleste har bil

Næsten hver fjerde har CVR-nummer på den private adresse i form af enten en konsulentvirksomhed og et eller flere finansielle holdingselskaber

 

Adfærd, livsstil og holdninger

Karrieren fylder en del for Solsiden, både i kalenderen og i hjertet. Jobbet bringer dem ofte på tværs af landet eller længere. I så fald vælger de at transportere sig i bil eller fly frem for kollektiv transport på landjorden

Det betyder dog ikke, at de ikke får rørt sig, for Solsiden prioriterer faktisk deres træning højt. Når de skal motionere, er det heldigt, at de bor tæt på naturskønne områder, da træningen ofte foregår udenfor. Måske er de i gang med at træne op til et triatlon, for der er mange, som dyrker både løb, svømning og cykelløb

Digitalt er Solsiden rigtig godt med, idet de både anvender og føler sig trygge ved den moderne teknologi. De handler en del på nettet - også dagligvarer. Desuden får de en strøm af nyheder og informationer online, heriblandt den daglige opdatering på kurs- og renteudviklingen på deres aktier og obligationer. Internettet bruges også til at holde sig opdateret om nyheder, politik, investeringer, rejser og de sociale medier. To tredjedele er på Facebook, mens en tredjedel er på LinkedIn og der er også kommet gang i Twitter. Solsiden opfatter ikke sig selv som særligt spirituelle, måske snarere fornuftige. Alligevel er de begyndt at gå i kirke oftere. Liden sættes ikke til skæbnen: Mange er syge- og sundhedsforsikrede, har opsparinger, tyverialarm, vejhjælp og de køber ikke ting, før de har råd til dem

Selvom man bor på Solsiden, kan man godt trænge til, at solen også skinner fra en ny vinkel. Derfor har mange været på solferie, storby- og kulturferie eller en forlænget weekend flere gange i det forløbne år. Ferierne er højt prioriterede og familien rejser gerne sammen. De undgår dog i videst muligt omfang at køre i bil til destinationen og aldrig i bus. I stedet lejer de hellere en lækker bil, når de kommer frem til lufthavnen på deres destination

Du kan ofte spotte typen i teatret og på museer. De vil til gengæld ikke bruge meget tid på tv eller radio, men foretrækker at vælge deres underholdning selv, når det passer dem bedst

Solsiden læser færre og færre aviser, til gengæld læser de Computerworld, Tænk, Bo Bedre, Gastro, Spis Bedre, Mad & Bolig og Rum samt forskellige modemagasiner for mænd og kvinder. Dertil kommer sikkert en række udenlandske tidsskrifter. I de mange livstilsmagasiner finder de inspiration til familien og nye opskrifter, som de gerne kaster sig ud i. Ingredienserne til disse finder de ofte i specialbutikker og de betaler gerne ekstra for god kvalitet

De er i højere grad Moderne-individorienterede og Moderne, men en del er også Fællesskabsorienterede

Solsiden er således ikke bekymrede over den hastighed, som samfundet og globaliseringen udvikler sig i. Derudover mener de ikke, at der er stor forskel mellem rig og fattig i Danmark eller at penge skulle være en målestok for, hvordan man klarer sig. De mener, at miljøet er vigtigere end industriens vækstvilkår, og at det ville være i orden at indføre flere rygeforbud. Udenrigspolitisk støtter de Danmark som en aktiv spiller

Ved det seneste folketingsvalg var højrefløjen Solsidens favorit og de er gode til at bruge deres stemmeret

Til gengæld er alle conzoom®typerne i gruppe G Seniorer underrepræsenterede. Dem får du også lige en præsentation af her:

G Seniorer

  • Over 60 år med voksne børn
  • Pensionister og efterlønsmodtagere
  • Bor i alle typer bolig, oftest i mindre byer
  • Middel købekraft
  • Går gerne i kirke, på aftenskole og til klassisk koncert
  • Ser TV, hører P4 og læser ugeblade

9,7%

af de danske husstande

Seniorerne er, på nær få, alle godt over 60 år. De fleste er enlige og der er stort set ingen, der har hjemmeboende børn. Uddannelsesniveauet afspejler normen fra den tid, de voksede op i, idet en stor del har klaret sig med grundskolen eller en erhvervsfaglig uddannelse. De har i stedet arbejdet sig op igennem et langt arbejdsliv og opnået gode stillinger. Der er mange i gruppen, der nu er pensionerede eller er gået på efterløn. Derfor er indkomsten naturligvis lavere end gennemsnittet for de fleste i denne gruppe. Blandt de, der endnu arbejder, er indkomsten dog ganske pæn. Boligen og de yngre års anden gæld er betalt ud og gennemsnitsformuen for Seniorerne er derfor højere end landsgennemsnittets. Der er også en del, der har sommerhus

Nogle få har foreningsadresse eller erhverv hjemme og for de, som har, er det mest holdingselskaber og dernæst konsulentvirksomheder, hvor Senioren lever af at give andre gode råd fra en lang og aktiv erhvervskarriere.

Der bor Seniorer overalt i landet. De bor både i enfamilie-, række-/kædehuse og lejligheder. Under halvdelen bor i ejerboliger, mens resten fortrinsvis bor til leje. I den sidste type hører også egentlige ældreboliger, plejehjem og behandlingshjem, som også kan være for de, der ikke er seniorer, men som har et særligt behov. De fleste har alle møblerne på 60 til 100 m²

Næsten alle er i øvrigt af dansk herkomst. Der er en nogenlunde ligelig fordeling i de jævne til lavere socialklasser.

Halvdelen har fortsat bil og hver tiende har faktisk to, men ikke alle er lige mobile. Hver tredje besøger eller får besøg fra venner og familie hver uge, mens resten gør det meget sjældnere. Besøget bliver som oftest over en kop kaffe, sjældnere til spisning

Nogle er også meget aktive, men der er en stor andel, der aldrig deltager i kulturelle aktiviteter. De ser til gengæld meget tv: Mest DR1, lidt mindre TV2 og selv i denne gruppe er det kun en ud af fem, der næsten dagligt ser TV2 Charlie.

De nyder at læse om de royale og de kendte. De køber eller bytter sig til Billed Bladet, Se og Hør og andre ugeblade. Det er ikke blot for at følge med, men også for at have et godt overblik over, hvad man ikke må gå glip af i fjernsynet, som gerne kører uafbrudt. Når tv’et ikke er tændt, er P4 i radioen. Et passende baggrundstæppe til at læse i avisen eller lave håndarbejde, som en del i denne gruppe nyder. Avisen kan både være den lokale eller – og oftere – Politiken, Jyllands-Posten eller Berlingske. De mere livstilsinteresserede læser også mode-, mad- og boligmagasiner. Der er også en del læsere af fagblade inden for den enkeltes interesseområde og så har Ældre Sagen naturligvis sine medlemmer her

Ikke overraskende er det i denne gruppe, at man finder flest, der aldrig bruger en computer. Af de, der gør, bruger to ud af tre internettet fra deres computer, og der bliver efterhånden købt mere i webshoppen end på postordre.

Seniorer har råd og de har tid. Tænk på det, når du vil kommunikere med dem.

Hvor og hvordan bor de?

Selvom tendensen ikke er entydig, ser vi generelt flere Robinsonhusstande i og omkring de større byer end i vandkantsdanmark.

 

Geografisk penetration af Robinsonhusstande, andel. Kilde: Geomatic

 

Robinsonhusstandende bor desuden generelt lidt større end husstandene, der ikke er på Robinsonlisten: Over halvdelen bor på mere end 100 m2. Enfamilieshuse og etageboliger er de mest almindelige boligtyper, og Robinsonhusstandene ejer typisk deres bolig.

 

Hvorfor står de på Robinsonlisten?

I foråret 2016 gennemførte GRAKOM i samarbejde med TNS Gallup en rundspørge blandt personer på Robinsonlisten (GRAKOM & TNS GALLUP, Robinsonlisten, 2016). Undersøgelsen viste dels, at ud af de daværende 950.000 tilmeldte borgere, vidste kun 18 % af dem, at de var tilmeldt listen. Ydermere viste undersøgelsen også udbredte misforståelser om, hvad Robinsonlisten beskytter mod; mange af undersøgelsens respondenter regnede med, at Robinsonlisten fritog dem fra fx henvendelser om markedsanalyser og rundspørger.

 

Det fik efterfølgende GRAKOM til at anbefale en nulstilling af listen i forbindelse med arbejdet med den opdaterede markedsføringslov, der trådte i kraft 1. juli 2017. Selvom det en overgang tydede på, at der var opbakning til enten en nulstilling eller en ændring af listen (som vi også dækkede her på bloggen i dette indlæg), skete det som bekendt ikke, og listen fortsætter altså i uændret form med samme retningslinjer for både borgere, der vil skrives på listen og virksomheder, der skal frasortere de registrerede forud for deres uanmodede markedsføringskampagner.

Bag analysen

Data trukket 5. november 2019. Dvs. der er taget udgangspunkt i den Robinsonliste, der blev frigivet 1. oktober 2019. Dataene stammer fra flere forskellige kilder; BBR, CPR, Danmarks Statistik, CVR og Geomatic. Se kilden under den enkelte tabel.

Vil du gerne være up-to-data? Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og få seneste nyt lige i indbakken