Der er stor forskel på dagligvarekoncepterne hos Coop, og de appellerer hver især til forskellige målgrupper. Derfor har Coop været interesseret i at kende oplandet for hver butik indgående, og den opgave har vi været med til at løse for dagligvarevirksomheden med data om forbrugertyper

 

Coop-koncernen arbejder struktureret med både egne kundedata og eksterne data, der giver dem et solidt grundlag for at kortlægge de mest interessante butiksplaceringer for det enkelte butikskoncept, samt for at optimere den enkelte butiks vareudbud til kundernes præferencer

 

I dét arbejde indgår oplandanalyser, der via conzoom® og en række andre variable giver Coop et databaseret grundlag for at planlægge og optimere forretningerne

"Moderne metoder gør os i stand til at agere som de gammeldags købmænd, der kendte deres kunder og kunne imødekomme deres behov. Vi ønsker at drive dagligvareforretninger med en stærk lokal forankring, og det opnår vi ved at kende oplandet"

- Erhard Nielsen, Consumer Insight udviklingschef, Coop Danmark

Viden er en konkurrencefordel i et overmættet marked

Mængden af dagligvareforretninger er stort, og i nogle områder er det større, end der er forretningsgrundlag til. Derfor anser Coop deres dataarbejde som grundlaget for at være kundefokuseret og kunne skille sig ud med lokalt tilpassede forretninger

"Det er en udbredt misforståelse, at Big Data er lig med "Big Brother is watching you". I Coop giver big data os mulighed for, at vi kan få et samlet billede af alle de kunder, der kommer til at handle i vores butikker og derfor kan vi også bedre forsyne dem med de varer, som passer til netop dette område. For os er det essentielle at understøtte de lokale købmænd i deres arbejde. Den viden, de har fået om deres opland, kan forhåbentlig hjælpe dem til at drive deres forretning bedre. Det gælder både i forhold til sammensætning af varesortiment, varelager, indretning af butikken og markedsføring"

- Erhard Nielsen, Consumer Insight udviklingschef, Coop Danmark

Vil du også optimere dine forretninger og butiksplaceringer?

Skriv dig op eller kontakt Oliver Newton direkte og bestil din analyse af dine butiksoplande

Oliver Newton portrait

Oliver Newton

Key Account Manager

+45 5183 9125

Linkedin