Basisbank: Simplere låneansøgninger og bedre betalere

Del artikel:

"Da vi fjernede kravet om at vedlægge lønseddel med ansøgningskontrakten, fik vi flere ansøgninger med en bedre kreditkvalitet" 

- Flemming Stolling, Privatkundechef, Basisbank

VIRKSOMHED

Basisbank blev som ægte innovator den første danske rendyrkede internetbank i 2000. Basisbank lægger vægt på det enkle, hvilket reflekteres i deres udbud af services til omkring 60.000 eksisterende kunder samt til potentielle kunder.

OVERFLØDIGE OMKOSTNINGER

Basisbank oplevede store omkostninger i forhold til marketing og ville derfor sikre, at deres investeringer var effektive og gav det bedste udbytte. En udfordring var at skabe større sikkerhed for, at deres potentielle og eksisterende kunder kunne betale deres lån tilbage. En anden var at sikre, at kunderne fik det bedste tilbud.

LØSNING MED FIRE NIVEAUER TIL GODE BETALERE

Med opkoblingen af data på både nye og eksisterende kunder blev Basisbank i stand til at skabe større intern sikkerhed og bedre forhold for deres kunder. Løsningen blev brugt på fire niveauer:

  1. Ansøgningsprocessen blev forenklet med brugen af data i forhold til antallet af opfølgningsspørgsmål
  2. Basisbank kunne optimere deres risikobaserede prissætning og dermed tilbyde renter tilpasset kundernes betalingssandsynlighed
  3. Data samt interne data om betalingshistorik  blev brugt til at forme tilbud for gensalg  
  4. Data blev brugt til at inddrive gæld

STØRRE VIDEN OM KUNDEN, BEDRE FORHOLD FOR BEGGE

Basisbank implementerede først og fremmest data, herunder ejendomsdata, i ansøgningsprocessen gennem et API fra Geomatic. Ud fra nogle få indtastede oplysninger, såsom navn og adresse, modtager Basisbank relevante oplysninger, herunder de nævnte data. Disse bliver brugt til at definere, hvor mange øvrige individuelle spørgsmål, kunden skal svare på i ansøgningsprocessen for at blive accepteret til et lån.

Det betyder, at nogle karakteristika giver et større behov for viden omkring kunden og dermed udløser flere opfølgningsspørgsmål fra Basisbank til kunden. Disse spørgsmål skaber en viden om den enkelte, hvilket bliver brugt til kreditvurdering. Andre karakteristika gør, at Basisbank kan fjerne få spørgsmål og stadig modtage den viden, de har brug for fra de individuelle spørgsmål til at kunne foretage en kreditvurdering.

Desuden bruger Basisbank dataene som et middel til en optimeret risikobaseret prissætning. Derved kan de ud fra statistik tilbyde kunder med høj betalingssikkerhed en optimeret rente på deres lån.

Kunder, der ansøger om endnu et lån, bliver desuden vurderet med både data samt de interne oplysninger, der er indsamlet af Basisbank om kundernes betalingsevne af tidligere lån, hvorved Basisbank kan tilbyde endnu bedre forhold til de, der bliver bekræftet i at være gode betalere. I tilfældet med manglende tilbagebetaling bruger Basisbank også data til at inddrive fra kunder efter sandsynligheden for at blive tilbagebetalt.

ENKLERE PROCES OG BEDRE BETALERE

Effekten af at inkludere data i Basisbanks processer har blandt andet givet Basisbank en klarere idé om deres potentielle og eksisterende kunders betalingssandsynlighed samt en simplificering af ansøgningsprocessen. Denne simplificering har givet stærke resultater.

"Ved at fjerne to spørgsmål har vi øget vores konvertering med 3 % og det betyder meget når vores hovedomkostning er marketing"

- Morten Larsen, Chief Data Officer, Basisbank.

Desuden ser Basisbank en effekt på de kunder, de får. Deres tese er således, at jo mindre kompliceret ansøgningsprocessen er, jo bedre kunder får de. Herunder har de også fået en højere acceptrate, hvilket betyder færre marketingsomkostninger per udbetalt lån. Fremadrettet vil Basisbank også supplere deres pull-strategier med data for at målrette deres kampagner og medier mere effektivt og dermed skabe opmærksomhed omkring Basisbank hos de ønskede kunder.

Bliv klar til den nye dataforordning

Bliv klar til den nye dataforordning

Indtast dine oplysninger og få vores gratis guide til CRM- og marketingprofesionelle.

Du accepterer samtidig, at vi sender dig nyhedsbreve og invitationer til vores events. Du kan selvfølgelig til enhver tid framelde dig igen