Vi har løftet gennemsnitssalget blandt nye kunder 5 % i 2017 med hjælp fra data

I Tryg er data en naturlig og vital del af det daglige arbejde til at sikre virksomhedens kommunikation med kundeemner og til at løfte salget. Data gør det nemlig muligt at få et indgående kendskab til forskellige kundesegmenter, og det kan mærkes på både salg og bundlinje.

Del artikel:

Lønsomhed, potentiale og aktualitet er centrale datamodeller

I Tryg arbejdes der især med to modeller: En model for vurdering af husstandenes forsikringspotentiale og lønsomhed, og dels en model for, hvornår det er bedst at kontakte dem. Modellerne bliver til ud fra Trygs kendskab til og data på egne kunder samt fra conzoom® data og statistik, der leveres af Geomatic. 

"Prioritering af emner ud fra modellerne har ikke alene været med til at løfte kontaktraten og gennemsnitssalget pr. kunde men også sikret en bedre lønsomhed på de nye kunder," siger Jørgen Thau, der er ansvarlig for Trygs segmentering og analytiske modeller på privatområdet i Danmark.

 

Dataarbejdet er med til at skabe omkostningseffektivitet

Trygs arbejde med data har betydning for flere strategiske beslutninger, og der måles løbende på effekterne. Således viser Trygs interne målinger, at et samspil mellem struktureret dataarbejde, performance management og et stærkt samarbejde på tværs af organisationen har været med til at løfte nysalget pr. kunde med +5 % og +20 % pr. salgsmedarbejder i 2017 sammenlignet med 2016. 

"Løftet i salgseffektivitet bidrager til en lavere salgsomkostning pr. kunde. Det er naturligvis ikke kun data alene, men også samarbejdet og selskabets konkurrencekraft, der skal gå op i en højere enhed. Vi har en kontinuerlig tæt dialog og samarbejde omkring vor prospektering af nye kunder både internt og med Geomatic-teamet," siger Jørgen Thau.

 

Fremtiden byder på endnu bedre udnyttelse af data

Selvom Tryg har opnået gode resultater i deres foreløbige dataarbejde, er der fokus på at optimere yderligere:

"Ét af de udviklingspunkter, vi har fokus på, for at få større udbytte af vores data, er i højere grad at få vores systemer til at tale sammen i realtid. Vi regner med, at det kan ske i en nær fremtid," siger Jørgen Thau.

Det skal kombineres med nye datatyper som fx Geomatics nye conzoom®digital:

"conzoom®digital kan både kan give os viden om segmenters digitale adfærd og hjælpe os med at time eksponeringen af vores budskaber i forhold til de rette målgruppe på rette tid. Det tror vi på, at vi i endnu højere grad end i dag kan sikre, at kunderne oplever vores kommunikation som relevant og aktuel, hvilket vil give øgede hitrater og endnu højere salgseffektivitet," forklarer Jørgen Thau.

Bliv klar til den nye dataforordning

Bliv klar til den nye dataforordning

Indtast dine oplysninger og få vores gratis guide til CRM- og marketingprofesionelle.

Du accepterer samtidig, at vi sender dig nyhedsbreve og invitationer til vores events. Du kan selvfølgelig til enhver tid framelde dig igen